Sport

Heb je op dit moment een plateau bereikt met trainen en vraag je je af wat je hier aan kunt doen? Of worstel je met de vraag hoe je thuis nou net zo effectief kunt trainen als in de sportschool? Als je één of beide vragen met een “Ja” hebt beantwoord dan is dit artikel perfect voor je!

Hieronder delen we namelijk een aantal tips met je die je helpen om progressie te blijven boeken.

Tip 1: zet je krachttraining op z’n kop

Hoe help je iemand met beginnen met krachttraining? Hou het simpel en geef hem/haar een aantal vuistregels om te volgen. Het voordeel hiervan is dat het makkelijker vol te houden is, maar het nadeel is dat mensen blijven hangen in deze mindset. Hierdoor zie je vaak bij krachttraining voor beginners dat er 3-4 sets van zo’n 12 herhalingen worden gedaan, maar bij wat meer ervaren mensen ook.

Als je een plateau wilt doorbreken moet je jezelf blijven uitdagen. Probeer daarom eens één van de volgende opties: 

  1. 5 sets van 5 herhalingen per set met veel gewicht. Zoveel mogelijk zelfs.
  2. 4 sets van 20 herhalingen per set met weinig gewicht. Bezuinig op die kilo’s!

Beide opties veranderen de belasting die je ervaart tijdens een krachttraining compleet. Misschien is dat net de “schop onder de kont” die je spieren nodig hebben.

Tip 2: die dumbbells thuis zijn zo gek nog niet

Thuis heb je (meestal) geen lange halterstang, kabelmachine, etc. en hierdoor vragen veel mensen zich af hoe je thuis net zo zwaar kunt trainen als in de sportschool. Het korte antwoord: gebruik dumbbells, want met dumbbells moeten je spieren veel meer moeite doen om jouw lichaam in balans te houden én om een fitness oefening correct uit te voeren. 

Het lange antwoord: dumbbells beperken je bewegingsvrijheid niet of nauwelijks, terwijl een lange halterstang (barbell) dit deels wel doet en machines je bewegingsvrijheid bijna volledig beperken. Wat boeit dat? Simpel gezegd: hoe meer bewegingsvrijheid er is, hoe moeilijker (zwaarder) een oefening wordt.

Je kunt met andere woorden al goed en effectief trainen thuis met een setje dumbbells. Sterker nog: dumbbells geven een hele nieuwe dimensie aan vele fitness oefeningen voor thuis, omdat ze pijnlijk duidelijk maken waar er geen balans is. Wil je weten of je rechterarm sterker is dan je linker? Train met dumbbells. Wil je weten wat je zwakke(re) been is? Train met dumbbells!

Tip 3: experimenteer met fitness oefeningen

  •       Probeer eens wat minder bekende fitness oefeningen, zoals de Close Grip Bench Press, de Zercher Squat of de Zottman Curl.
  •       Probeer eens gedeeltelijke herhalingen (“half reps”) te doen.
  •       Probeer eens dropsets te doen.
  •       Train één keer meer per week dan je gewend bent, bijvoorbeeld drie keer per week in plaats van twee keer of vier keer i.p.v. drie.

Succes met progressie boeken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *